مهم ترین تفاوت سررسید و سالنامه در چیست؟

فرق سررسید و سالنامه

برای اینکه به فرق  سالنامه و سررسید بپردازیم لازم است که در ابتدا به این مساله بپردازیم که هر کدام از این محصولات چیستند و چه کاربردی دارند تا بهتر متوجه بشویم که تفاوت‌ها آن‌ها چیست و هر کدام چه ویژگی‌هایی دارند. در کل هر دوی این محصولات جزو هدایا و محصولات تبلیغاتی به حساب می آیند و یکی از محبوب ترین و پر استفاده ترین محصولات در این زمینه هستند. هر سازمان و شرکت معتبری در راستای تبلیغات خود حتما هر دوی این محصولات را با توجه به نیاز خود در سبد محصولاتش دارد. و به مخاطب و مشتری خود با توجه به برنامه‌های تبلیغاتی و نیاز مشتری اهدا می کند. سررسید و سالنامه‌ تبلیغاتی یکی از پربازده‌ ‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی محسوب می شوند. و جز اولین محصولات تبلیغاتی‌ای بودند که به عنوان هدایای تبلیغاتی از سالنامه و سررسید استفاده شد.

معرفی سالنامه و کاربرد آن

گفتیم برای اینکه به فرق سالنامه و سررسید بپردازیم باید تعریف دقیقی از هر دو نوع این محصولات داشته باشیم. در نتیجه برای با تعریف سالنامه شروع می کنیم. سالنامه در واقع تقویمی روزشمار از 365 روز سال با تمام وقایع و اتفاقات مورد نظر است که در صفحات  قرار گرفته است. در سالنامه، هر صفحه حاوی تاریخ و اطلاعاتی از وقایع روزمره است و بقیه آن جایی برای نوشتن. در صفحات اولیه سالنامه و صفحات پایانی آن عموما جای مناسبی برای تبلیغات سازمان ها و شرکت های مختلف می باشد. این صفحات می‌توانند از باقی صفحات سالنامه جدا باشند و از جنس دیگری مانند گلاسه یا کوتد برای این نوع تبلیغات استفاده بشود. جلد سالنامه عموما از چرم است. در واقع از قدیم با این جلد عرضه می شده است. اما در حال حاضر سالنامه‌ها با جلدهای مختلفی نیز به بازار ارائه می شوند مانند گالینگور، ترمو و سایر متریال‌هایی که برای جلد سالنامه استفاده می شود. همانطور که گفتیم عموما سالنامه‌ها در محصولات تبلیغاتی قرار می گیرند و با لوگو، اطلاعات و هویت بصری یک سازمان در شکل یک سالنامه به مخاطب داده می شوند. در کنار این موضوعات معرفی سازمان، یا محصولات نیز می تواند در سالنامه قرار بگیرد.
هر سالنامه عموما اول و آخر آن یک صفحه‌ای وجود دارد که تمام تاریخ‌ها در یک صفحه مشخص شده است. و در سالنامه هر روز عموما برای یک صفحه انتخاب می شود. غیر از پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها که این دو روز در اکثر سالنامه‌ها در یک صفحه قرار می گیرند احتمالا بخاطر تعطیل بودن این دوروز. عموما کسانی از سالنامه استفاده می کنند که غیر از بخش تاریخ و رویدادهای مهم سال، فضای خالی‌ای برای نوشتن در آن روز را هم لازم داشته باشند. مانند کسانی که خاطره یا برنامه ریزی‌های روزانه شان را داخل سالنامه در تاریخ مشخص می نویسند و در واقع فضایی  را می خواهند تا بتوانند مطالب مورد نظر خود را در آن وارد کنند. بعضی‌ها نیز در محیط کار برای کارهای حسابداری یا نوشتن شماره یا کارهای انبارداری و … استفاده می کنند. همین ویژگی‌هایی که گفته شد موجب می شود که این محصول بسیار کاربردی و محبوب باشد و اکثر افراد از آن استفاده کنند. چه استفاده‌هایی برای برنامه ریزی و کار چه برای درس و دانشگاه و چه برای نوشتن خاطره و داستان و شعر. هر کسی با توجه به ذائقه و علایق و سلایق خود از سالنامه‌ها یا تقویم رومیزی استفاده می کند و دقیقا بخاطر استفاده اکثریت از این نوع سالنامه‌ها هدیه تبلیغاتی بسیار مناسبی محسوب می شوند که عموما سازمان ها یا شرکت‌ ها در اواخر سال یا اوایل سال آن را به مخاطب خود هدیه می دهند.

معرفی سررسید و کاربرد آن

سررسید ها هم می ‌توانند به صورت چاپی باشند و هم به صورت دستی. در سررسیدها اتفاقات اجتماعی،سیاسی، فرهنگی می‌تواند وجود داشته باشد. سررسید نیز مانند سالنامه‌ صفحاتی دارد که در آن تاریخ و جایی برای نوشتن وجود دارد. در واقع عملکرد هر دوی آن‌ها با هم یکسان است. هر دو تاریخ‌هایی دارند که نسبت به آن فضای خالی‌ای هم برای نوشتن متن وجود دارد. به هر تاریخ و روز در هفته یک صفحه خالی اختصاص داده می شود تا افراد بتوانند با توجه به نیاز خود چیزهایی که می خواهند را داخل آن بنویسند. جلد یک سررسید می تواند از متریال های مختلف باشد. می تواند گالینگور باشد یا می تواند از پارچه‌های مختلف باشد. یک نوعی از سررسید وجود دارد که بسیار معروف و محبوب می باشد اسم این نوع محصول ،سررسید خشتی است. سررسید نیز جز محصولات تبلیغاتی سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف می باشد. و جز هدایای محبوب به شمار می رود.می توان صفحه‌هایی را برای تبلیغات در نظر گرفت که در آن اطلاعات شرکت یا خدمات یا محصولات آن بتواند بر اساس برنامه ریزی تبلیغاتی شرکت قرار بگیرد.

همچنین سررسید تبلیغاتی این قابلیت را دارد که رویداد‌ها و اتفاقات مهم را به صورت متفاوتی در آن قرار داد . مثلا می‌شود سررسیدی با محوریت موضوع تاریخ، سینما و هنر طراحی کرد و در ارتباط با موضوع سررسید، دست سازمان را باز میگذارد. برای همین سازمان‌ها باتوجه به هویت خودشان می توانند انتخاب کنند که با توجه به شعارها و هدف هایی که دارند چه موضوعی را برای سررسید انتخاب کنند و سررسید اختصاصی‌ در حوزه‌ی همان موضوع طراحی کنند. مثلا اگر سررسید در ارتباط با کارخانه لوازم یکبار مصرف قابل برگشت به طبیعت است، می تواند موضوع سررسید را نیز بر اساس همین موضوع بگذارد و به سراغ محیط زیست برود. تا سررسیدش هم جنبه‌ی وظیفه‌ی اجتماعی داشته باشد و هم در ارتباط با شعار خود کارخانه باشد. این مساله می‌تواند به تصویری که سازمان از برند خود می‌سازد هم کمک کند و موجب ارتقای جایگاه اعتباری سازمان در بین مخاطبان بشود. در نتیجه این ویژگی بسیار مهمی در سررسیدها می‌باشد که باعث می شود سررسید، خلاق تر و کاربردی تر هم بشود و همچنین مخاطب بتواند با آن به درستی ارتباط برقرار کند. مثلا اگر مخاطب شما در حوزه‌ی هنر باشد ترجیح می‌دهد از یک سالنامه معمولی استفاده کند یا سررسیدی که با توجه به رویدادها و مناسبت‌های تاریخ سینما طراحی شده است؟ پس این ویژگی، مزیت بسیار مهمی می‌باشد و سررسید را محصولی تبلیغاتی‌تر از سالنامه می کند.ازجمله انواع این محصولات می توان به سررسید پالتویی،اروپایی،وزیری و… اشاره کرد.

فرق سررسید و سالنامه:

سالنامه و سررسید در واقع تفاوت های چندانی با هم ندارند و در بیشتر اوقات یکسان تلقی می شوند و خیلی وقت‌ها  نیز با هم اشتباه گرفته می شوند. ممکن است شما به مغازه ای رجوع کنید و اسم سررسید را برای خرید بیاورید و سالنامه به جای آن دریافت کتید. بخاطر همین مساله که در حال حاضر با توجه به تنوع و خلاقیت در هر دو نوع آنان پیدا کردن تفاوت بین آن‌ها بسیار سخت می باشد. کارکرد و عملکرد هر دوی این محصولات یکی است. اما با این حال ممکن است در استفاده‌ی اولیه از آن‌ها تفاوت‌هایی را پیدا کرد. و فرق سالنامه و سررسید را از آن برداشت کرد.

تفاوت در جلد: سررسید از ابتدا جلدهای متنوعی را به خود پذیرفته است و به این مساله نیز معروف است. اما سالنامه با جلد چرم همچنان در خاطر همه به یاد آورده می شود.

سبک متفاوت: سالنامه عموما سبکی کلاسیک دارد و سررسید عموما مدرن و امروزی تر به حساب می آید. البته این ممکن است امروزه تقض بشود. اما به صورت عمومی به این شکل به نظر می رسد.

ساختار تقویم: اما مهم ترین تفاوتی که سالنامه با سررسید دارد، این است که در سالنامه به سختی می‌شود که تاریخ‌های عمومی را جا به جا کرد و تنوعی در محتوای آن ایجاد کرد. سالنامه‌ها عموما ساختار و شکل محتوایی یکسانی دارند که با توجه با سازمان یا چاپخانه‌ای که آن را تولید می کند این محتوا مقداری تغییر می کند. اما در سررسیدها عموما به راحتی می شود ساختار کلی را با توجه به محتوا و موضوعات مختلف تغییر داد. در نتیجه می‌شود هویت بصری و ساختار محتوا را با توجه به هدف و شعار هر سازمان با فرم و شکل تازه ای طراحی کرد و دست سازمان برای طراحی بازتر است.

مخاطب متغیر: فرق دیگر سررسید و سالنامه این است که به صورت کلی سالنامه‌ بخاطر ساختار کلاسیکی که دارد بیشتر مناسب ست هدیه مدیریتی و صاحبان مشاغل است و استفاده‌ی عمومی از این نوع سالنامه‌ها برای افرادی است که برخورد آن‌ها با سبک زندگی به صورت کلاسیک تری اتفاق می افتد. اما در سررسیدها عموما قشر جوان‌تر، دانشجوها یا هنرمندان مخاطب سررسیدها هستند آن هم بخاطر ساختار مدرن تر و به روز تر سررسیدها می باشد. و عموما طراحی سررسیدها قشر جوان تر را مخاطب خود قرار می دهد و سازمان‌ها نیز با دانستن این موضوع این سررسیدها را با این هدف طراحی می کنند تا مخاطبان خود را با طراحی منحصر به فرد و خلاق خوشنود کنند.

اشتراکات سالنامه و سررسید:

1: هر دوی آن‌ها صفحات زیاد همراه با تاریخ و فضایی برای نوشتن متن دارند.

2: هر دوی این محصولات به عنوان هدایای تبلیغاتی استفاده می شوند و صفحات تبلیغی که داخل هر دو گذاشته می شود عموما یکسان است. یعنی در اول و آخر آن‌ها جایی برای معرفی محصولات سازمان و اطلاعات آن‌ها قرار می گیرد.

3: هر دوی این محصولات برای مخاطب کاربردی یکسان دارند. برای نوشتن متن، برنامه ریزی و چک کردن تاریخ، خاطره نویسی و … از آ‌ن‌ها استفاده می شود.اما این دو محصول در جزئیات ممکن است با هم تفاوت‌هایی هم داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *