طلاکوب دیجیتال سررسید چگونه انجام می شود؟

طلاکوب دیجیتال سررسید

دنیایی که امروزه ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از شلوغی و هیاهوی بسیار بوده و هرکسی مشغول و سرگرم کسب‌وکار و فعالیتی است. در این هیاهوی بازار به هر طرف که نگاه می‌کنیم، تبلیغات چاپی، آنلاین و… زیادی را می‌بینیم. با پیشرفت در کسب‌وکارها و به‌روز شدن اطلاعات، استفاده از خلاقیت‌ها در این تبلیغات بیشتر شده است که بتواند به کسب‌وکار و مشاغل مختلف رونق بدهد. یکی از روش‌های خلاقانه‌ای که امروزه به کار می‌رود و بسیار هم پرطرف‌دار است، چاپ طلاکوب دیجیتال سررسید است.با این روش می‌توان به برندینگ‌ها کمک کرده و گروه زیادی از افراد را با خصوصیات و خدمات کسب‌وکارها آشنا کرد. یکی از بهترین روش‌هایی که بیشتر شرکت‌ها برای معرفی کالا و خدمات خود به مشتریان انجام می‌دهند، چاپ و ارائه کالای تبلیغاتی است.

چاپ طلاکوب چیست؟

یکی از موارد مهم در چاپ، سفارش‌های چاپ طلاکوب است. این نوع سفارش، در هر کالایی موجب کیفیت و زیبایی بیشتر آن می شود. سفارش چاپ طلاکوب دارای رنگ‌بندی و تنوع زیادی است و در آن از نوارهای اورجینالی که دارای کیفیت مناسب طلاکوب است، استفاده می شود. در این روش، حق کپی‌رایت ایجاد لوگو و آرم بر روی محصول الزامی است.

دستگاه طلاکوب دیجیتال

در بیشتر کارها و پروژه‌هایی که برای چاپ و صحافی ارائه می‌شوند، مانند چاپ سررسید ، چاپ گالینگور، کاتالوگ، تقویم دیواری ، هدیه‌های تبلیغاتی و… از چاپ طلاکوب استفاده می‌شود. از پرفروش‌ترین و پرکاربردترین دستگاه‌هایی که در بیشتر دفترهای فنی برای پروژه‌های چاپ و صحافی مانند کتاب، پایان‌نامه استفاده  می‌شود، دستگاه‌ طلاکوب دیجیتال سررسید است. این دستگاه اولین دستگاهی است که به کلیشه و حروف‌چینی نیاز نداشته و می‌توان با پرداخت هزینه نوار طلاکوب، فایل طرح‌دار و متن موجود را توسط نرم‌افزارهای مخصوص پرینت گرفت.

این دستگاه طرح‌هایی را با رنگ طلایی روی جلد گالینگور چاپ می‌کند و موجب باارزش شدن و زیبایی محتوای آن می‌شود. طلاکوب نوعی چاپ داغ است که با روش لترپرس صورت می‌گیرد و امروز دارای رنگ‌های مانند آبی، نقره‌ای، قرمز و… در بازار است. این چاپ هم مثل چاپ تامپو و سیلک از شاخه چاپ صنعتی در تولیدی‌ها، چاپخانه و کارخانه‌ها نقش مهمی دارد. از این روش در چاپ جلد، پوشه دکمه‌دار، سررسید اروپایی ، کاتالوگ، دفتر تلفن، چرم، داغی، چاپ هدیه‌های تبلیغاتی، چاپ پارچه و قطعات صنعتی استفاده می شود.

مزایای دستگاه طلاکوب دیجیتال سررسید

همان‌طور که بیان شد، دستگاه طلاکوب در انجام فرایند چاپ با سرعت و کیفیت بسیار بالا روی انواع کالاها انجام می‌گیرد و کاربردهای زیادی در بیشتر صنایع دارد. از مزایای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستگاه دیجیتال دارای استهلاک کمتری است.
  • مانند طلاکوب سنتی نیاز به کلیشه ندارد. این دستگاه کار را سریع‌تر انجام داده و در هزینه و زمان اتلاف ای صورت نمی‌گیرد.
  • در روش طلاکوب دیجیتال سررسید از کلیشه و سرب استفاده نمی‌شود و آسیبی به افراد و آلودگی محیط وارد نمی‌کند.
  • به دلیل اتصال این دستگاه به کامپیوتر، کار با آن آسان بوده و نیازی به اپراتور ماهر نیست و فردی با کمترین تجربه هم می‌تواند با این دستگاه کار کند.
  • این دستگاه توانایی چاپ انواع تصاویر و طرح‌ها را با بالاترین کیفیت دارد.
  • طلاکوب دیجیتال سررسید توانایی چاپ روی انواع متریال‌ها و اجسام مانند: چرم، کاغذگلاسه، ساک دستی پلاستیکی و پارچه‌ای، مقوا گلاسه، لیبل و…. را دارد.

معایب استفاده از طلاکوب دیجیتال

این دستگاه‌های کاربردی مزایای زیادی دارد و می‌توان گفت دستگاهی بی‌عیب‌ونقص است؛ اما تنها عیبی که می‌توان از آن نام برد این است که دستگاه طلاکوب دیجیتال سررسید فقط به‌صورت دیجیتال چاپ می‌کند و توانایی چاپ داغی را ندارد. تنها برای کار و پروژه‌هایی که دارایی تیراژهای پایین هستند، کاربرد دارد.

انواع دستگاه‌های چاپ طلاکوب

با توضیحاتی که در مورد این دستگاه و مزایای آن داده شد، مشخص شد که اولین دستگاه چاپ در ایران است که بدون نیاز به سرب و کلیشه فرایند چاپ را انجام می‌دهد. این دستگاه کاربردی دارای انواع مختلف با کارایی‌های متفاوت است که به آن اشاره می‌کنیم. انواع دستگاه چاپ طلاکوب عبارت‌اند از:

دستگاه طلاکوب دستی

این نوع دستگاه طبق اسمی که دارد، دستی بوده و اهرمی که از آن برای چاپ استفاده می‌شود با دست‌کار می‌کند. این دستگاه برای مواردی که تیراژ چاپ کم باشد، استفاده می‌شود و قیمت آن نسبت به دیگر دستگاه‌ها کمتر است.

دستگاه طلاکوب هیدرولیک

ساختار این دستگاه شبیه دستگاه پنوماتیک بوده و این دستگاه فقط با فشار روغن فعالیت می‌کند و می‌توان تیراژهای بالایی از چاپ طلاکوب را با آن انجام داد. این دستگاه نسبت به دستگاه مشابه خود یعنی پنوماتیک دارای سایز چاپ و فشار جک بالاتری دارد.

دستگاه طلاکوب پنوماتیک

در این نوع دستگاه اهرم فشار بادی است و توسط کمپرسور هوا تامین می شود. تمامی مرحله‌های چاپ منظم انجام می‌شود و برای چاپ‌هایی با تیراژ بالا بسیار مناسب است.

دستگاه چاپ دیجیتال

در این دستگاه طلاکوب دیجیتال چاپ سررسید همه مرحله‌های چاپ به روش دیجیتال صورت می‌گیرد و به کلیشه و ساخت نیازی نیست. این نوع چاپ برای تیراژهای کم مانند: چاپ‌های روی جلد پایان‌نامه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انواع روش‌های چاپ طلاکوب

گفتیم که از مرحله‌های مهم چاپ محسوب می‌شود و با سفارش چاپ طلاکوب هر محصولی باکیفیت‌تر و زیباتر جلوه می‌کند. چاپ طلاکوب چند نوع است که شامل موارد زیر می‌شود:

طلاکوب گرم

در این روش چاپ، کلیشه‌ها را توسط دستگاه و با فشار آن روی سطح حرارت می‌دهند و طرح مورد انتخاب روی متریال چاپ می‌شود. اگر از فویل استفاده شود، چاپ دارای رنگ خواهد بود. به دلیل این که بع صورت چاپ برجسته دیده می‌شود، به چاپ داغی مشهور است.

روش طلاکوب سرد

در این مدل چاپ، طرح انتخابی توسط چسب مشخص می‌شود و لایه‌های طلایی روی قسمت‌های چسب خورده قرار می‌گیرد. اگر بخواهید طلاکوب برجسته باشد، بهتر است از روش گرم استفاده کنید؛ زیرا در روش سرد برجستگی به وجود نمی‌آید و مانند روش گرم طرح به‌صورت برجسته و یک چاپ جذاب و زیبا دیده نمی‌شود.

چاپ طلاکوب در چه مواردی استفاده می‌شود؟

با آشنایی که از روش‌های چاپ طلاکوب دیجیتال سررسید پیدا کردید، حالا سوال این است که در چه مواردی کاربرد دارد. این روش چاپ در صنایع تولید پارچه و لباس کاربرد داشته و همچنین در صنعت تولید ابزار الکتریکی و وسایلی مانند یخچال، قطعه‌های صوتی و در تولید لوازم بهداشتی و آرایشی مانند تولید ریمل، کرم و در تولید لوازم‌تحریر و… هم از این روش چاپ طلاکوب استفاده می‌شود. پس می‌توان گفت کاربرد این نوع چاپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • استفاده در کالاهای تبلیغاتی مانند: سررسید وزیری ، تقویم‌ها، پاکت‌های دکمه‌دار و…
  • روی جلد کتاب‌ها
  • چاپ کارهای گرافیکی و هنری
  • استفاده در چاپ کارت ویزیت، سررسید، پاکت، تقویم رومیزی ، کاتالوگ
  • استفاده در چاپ آرم شرکت یا برند شرکت‌ها روی کالاهای آنها، دعوت‌نامه‌های رسمی و کارت‌های عروسی
  • چاپ‌ روی پارچه و لباس

کلام آخر

در این مقاله درباره دستگاه طلاکوب دیجیتال سررسید و کاربرد و انواع آن صحبت شد و دانستید که یکی از مهم‌ترین چاپ‌ها در صنایع چاپ طلاکوب است. فقط می‌توان گفت از لحاظ قیمتی دارای ثبات نیست و با نوسانات دلار، قیمت چاپ هم تغییر می‌کند. البته با به‌کاربردن طلا در این نوع چاپ‌ها واضح است که نسبت به دیگر روش‌های چاپ دارای قیمت بالاتری هستند. شما عزیزان می توانید انواع این سررسید های لاکچری را در ست هدیه مدیریتی به عنوان یک آیتم لاکچری قرار داده و پک هدیه ای خاص را ارائه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *